Az emlékek illatkivonata, II. rész

Gyerekeket láttam biciklizni a robogó autók között. Kipufogó füst száll a vattacukorra. Arra emlékeztet, hogy az ő korukban milyen is volt az édes íz. Eperlekvár és málnajoghurt. Annyira jó volt minden, de akkor még nem tudhattam. Aztán egy fémes csikorgás félbeszakította az egészet. A fiatalság hirtelen véget ért. Forró, szakadt gumi hagyott nyomot, amit mindenki láthatott. A benzin belobbant a hátsó ülésen. Oly gyors és féktelen voltam, hogy az autó már nem tudott kikerülni.
Most egy kórházi szoba az otthonom. Remélem, az élet még tartogat valami édeset számomra.”
A fejillatban felragyognak az emlékek által megszépített olyan gourmand akkordok, mint a málnás praliné, körte, bodza, porcukor és vérnarancs. A csillanás után mélyül a szív, és bizseregni kezd az a bizonyos selyemfüggöny, és szálaiból ujjongva kiszabadul a fehér rózsa, a narkotikus jázmin és magnólia. Ezt követően a függönyt lassacskán bezárulni érezzük, a színházi előadás a végéhez közelít, de a szereplők visszatapsot szeretnének. A leszáradásban az üres színpad illatát jelentő tonkabab stabilitása és a gurjunbalzsam dohányabszolútos egyvelege sajátos, fás és poros eleganciát kölcsönöz ennek a méltóságteljes finálénak.
„Ami van, folyton változó.
Ami nincs, folyton ugyanaz.
Ami nincs, folyton változó.
Ami van, folyton ugyanaz.”
Weöres Sándor: Ellentétek
Empty Wishes Well
A bennünk élő gyermek őszintén hiszi, hogy a szökőkútba dobott pénzérmével valóra válhatnak a kívánságaink, ám amikor körbenézünk, súlyosan érint a kiábrándulás. „Apa azt mondta, hogy a szenteltvizes forrás penészes lett. A márvány megrepedt, és az ima olyanná vált, mint por a falakon.” (Toskovat)
Az illat a rozsdás pénzérme akkordjával indít, mely mint az antik kultúrából ismeretes obolus, a halottak szemére helyezett érme, amit az Alvilág révészének, Kharónnak adnak fizetségül, végigkíséri az illatot. A szív tovább ereszkedik a transzcendens felé a mirhával, zsályával és poros márvány akkorddal. Majd egyre melankolikusabbá válik, mint egy hitében csalatkozott, kiábrándult ember. A parfüm alapján viszont mintha ténylegesen földet érnénk egy súlyos repülést követően. Erre szolgál a talaj akkord, a pacsuli és az amyris, mely mintha egy végtelen tekintet volna, mely öröktől fogva figyel.
Milyen illata van annak a szerelemnek, amely felemészti a szívünk, a lelkünk, az értelmünk és a testünk?
Nem, nem az, amikor a föld felett járunk, hanem az, amikor földre vág bennünket a kijózanító látomás. Nincs értelmük a dolgoknak, amelyeket gondolunk és cselekszünk. Idegenek vagyunk a saját testünkben.
Ezt mutatja meg a Pining Dew , azaz a szívet felemésztő harmat.
A fejillat indítása kegyetlen erjesztett ananász, fekete- és rózsaborssal, mely hiperrealisztikusan leírja azt a szívbe markoló érzést, hogy nem kellünk. A szív egyetlen megoldást kínál: gint. Ezt a borókabogyós, égető nedűt, hogy mennél hamarabb érzéstelenítsen. De az alapillat továbbra is vigasztalan marad, hiszen a sós könnyek, a másnaposság, a tonkabab és jávai vetiver nem kínálnak kiutat, sem kitekintést, csupán leróttuk az áldozatot, hogy kicsit boldogok lehettünk annak előtte.

Az illat egészét végigkíséri a fejillatból nyíló puskapor és ózon, majd a szívben mintha élő húsba vágna egy éles kés, és gázok robbannak ki, úgy tör elő a vér, a jód, a sebkötés akkord, a nagarmotha és copaiba olaj. Szinte tapintható a káosz, és az alap sem kínál megnyugvást, folytatódik az őrület. A széttört beton és a koszos eső akkordja ambivalens kettősséget képez a szakralitás felé irányuló tömjénnel és szantálfával. Az illat egésze felkavaró, szikrázó és megrázó. A káosz ősi brutalitása áttöri a modern életpárti szemléletet.

„Ma visszaemlékeztem anyára és a pulóverére. Emlékszem, ahogy a kis szelet citromtortámat ettem életem első repülőútján. Elvittek a vidámparkba, amikor ötéves voltam, élveztem. Orgonák kopognak az ablaküvegnek, pont úgy, mint rég. A szobák olyan nagynak tűntek, az élet pedig vibrálóan színesnek. Az ágyneműk illata olyan nyugtató volt. Tavasz volt, a hotel kertjében pedig sorra nyíltak a szebbnél szebb virágok. Emlékszem, ahogy a játékaimmal játszom, bent… Véget nem érő volt, nem úgy, mint egy menet a ringlispílen. Emlékszem a kiáltásokra és az öleléseikre. Húsz év eltelt azóta, de én ugyanaz a gyerek vagyok.”
Toskovat
