De hogyan is jött létre ez a mára már nélkülözhetetlen találmány?
Ha egészen az elejéről szeretnénk indulni, akkor elsőként Giovanni Venturi (1746-1822) olasz fizikust kell megemlítenünk, aki a permetezőben megfigyelhető fizikai hatást a Bernoulli-törvény egy speciális eseteként írta le. Minden ezután készült porlasztókészüléket ennek mintájára gyártottak.


Az első megvalósítást egy amerikai fül-orr-gégésznek tulajdonítják, aki 1887-ben feltalálta a „porlasztó” nevű eszközt folyadék permetezésére. Dr. Allen De Vilbiss egy páciensén alkalmazta, akinek az orr és a torok nyálkahártyáját kellett átöblítenie. A gyógyszeres betegek körében egy kényelmes adagolót találtak ki, amelynek egyik oldalán egy fúvókában végződő hosszú cső, a másikon egy körte alakú gumitömlő található. Egy másik cső pedig a szükséges gyógyszert tartalmazó edényből merített.
A gumikörte pumpálásával a légáram átszáguld a csövön, magával rántva a folyadékot a tartályból, és a fúvókában lévő folyadékot aeroszollá permetezi. Az eszköz az orvosi háztartásban megtalálható eszközökből készült. A spanyolnáthajárvány idején a De Vilbiss porlasztókat helyi érzéstelenítésre (kokainoldat és ezüst-nitrát oldat) használták.
Egy évvel a feltalálást követően 1888-ban dr. Allen De Vilbiss szabadalmaztatta készülékét, és megnyitotta saját DeVilbiss Manufacturing Company gyárát Toledóban, Ohio államban. Idővel permetezőkészülékei nagyon népszerűvé váltak az amerikai orvosok körében.
1905-ben fia, Thomas csatlakozott a cégéhez, és rávette apját, hogy más területeken is vezesse be az eszköz használatát. Kezdetnek az illatszeriparban. Itt a fő különbség Allen első orvosi mintáihoz képest az volt, hogy nem permetezett minden irányba, hanem csupán egy irányba, egyenesen előre.
A permetezővel rendelkező parfümökről azt mondták ebben az időben: „Olyan figyelmesség, amivel csak a nagyszerű parfümök rendelkeznek”.

Az első világháború után a DeVilbiss parfümpermetezők atomizerek és illatosítók gyártása megnőtt – köszönhetően az USA-ból, Csehországból, Franciaországból, Nagy-Britanniából származó gyönyörű parfümös üvegpalackoknak és a japán porcelánoknak, melyekre a permetező készülékeket szerelték.

Ezen exkluzív bohém üvegpalackok ma már a gyűjtők áhított tárgyai. 1926-ra a gyár elképesztő bevételre tett szert. Az illatpermetezőkön kívül más szépségipari termékeket is gyártottak ott.
De mi volt a permetezők előtt? Rossz belegondolni…


A 19. század közepéig szinte minden parfümöt permetezési lehetőség nélkül gyártottak. Az emberek vászonszalvétákat (törölközőket) kölnivel megnedvesítettek és a bőrükhöz dörzsölték azokat, vagy ennek hiányában egyszerűen a tenyerükkel, ujjukkal kenték az illatokat magukra. A parfümkiegészítőknél egy üvegpálca volt a dugóhoz erősítve, amellyel elegánsabban lehetett a parfümcseppeket kinyerni.
Azóta e szerkezet nélkülözhetetlenné vált a kereskedelmi üvegek és palackok esetében.

Sajnos a nagy gazdasági világválság a De Vilbiss céget sem kímélte, de a céget megmentették az autók, repülőgépek és hajók gyári gyártásához használt festékszórók és kompresszorok.
De van egy európai történet is, a francia Marcel Franck permetezőcégéről!
Marcel Franck cége szerencsésebb volt, mivel a világ divat- és illatszerfővárosában született. Vállalkozása kézműves műhelyből indult egy lakásban, és a luxusparfümökkel karöltve rohamosan fejlődött. A Leopold Frank által 1882-ben alapított vállalat hozzájárult a porlasztók miniatürizálásához. Az első Marcel Franck utazási permetezőt 1912-ben gyártották és szabadalmaztatták.
Számos olyan eszköz is létezik, amely illatosított folyadékból aeroszolt állít elő. Szlovéniában például büszkék Peter Florjančičra (a porlasztót ő találta fel 1950-ben), Franciaországban pedig Jean Anthelme Brillat-Savarin gasztronómust tisztelik, aki 1826-ban az „Ízlés fiziológiája” című könyvében említette az ötletet.
A Journal des Demoiselles még 1875-ben írt a beltéri levegő és ruhák illatosítására használt Guerlain permetezőkről – a legdivatosabb illatként a verbénát, a citromot és a portugál vizet említették.
Ismeretes, hogy az 1878-as párizsi világkiállításon több ismert parfümmárka – Guerlain, Lubin, Molinard stb. – először mutatta be illatát körtepermetezős palackokban. Ugyanazon a kiállításon, amelyen Thomas Edison bemutatta fonográfját, Pavel Jablocskov az első villanykörtét… stb.
A huszadik század során a feltalálók a permetező kialakításának változtatásával próbálták kompaktabbá és kényelmesebbé tenni a permetezőt.
Végül megjelentek az úgynevezett izo spray permetek, melyek olyanok, mint amilyennek ma ismerjük őket.
Nézzük, nálunk milyen különleges permetezőjű parfümök kaphatóak!

A Plume Impression francia ház diszkrét különlegessége nem csupán az ellipszis alakú, hatékony illatfelhőjében van, hanem a különleges technológiával előállított „láthatatlan” felszívócsőben, melynek segítségével a parfüm folyékony anyagát szívja fel. Ez egy annyira egyedülálló technológiával készült, melyhez hasonló példát nem is tudunk többet felmutatni üzletünkben! Miért is izgalmas, hogy nem látható a cső? Gondoljunk a Plume Impression ház romantikus, föld felett járó történeteire, melyeket illatokban kísérelnek meg bemutatni! Egy szerelem által elragadtatott illatnak nem szükséges láttatnia olyan profán dolgokat, mint a parfümszóró működési elve. Elég csak a pumpa és a kegyelmi állapotba repítő aromafelhő.

Gyakran megütköznek ezen a barokkos, aranyfüstös dekadencián, mely az Atelier des Ors ház védjegye lett. Az atomizernek különlegesen ellenállónak kell lennie, hiszen minden egyes fújással a lében található aranyfóliákat megtörve, a parfümmel együtt kell a levegőbe juttatnia.
Hogy jobban értsük az Atelier des Ors ház aranyimádatát, tudnunk kell, mennyire fontos, nemzeti hagyomány számukra az aranyművesség! Gondoljunk az ékszerkészítés vagy akár a barokk aranyfüstös belsőépítészeti divat hagyományaira! Az Atelier des Ors egy, a szecesszióban úgynevezett „Gesammkunstwerk” , azaz közös művészeti munka, mely jelen esetben a parfüm, a francia aranyművesség, képzőművészet, fotó és irodalom. Egy művészileg rendkívül nyitott alkotóházról van szó.


Az Angela Ciampagna ház parfümjei esetében már küllemükben is rendkívüli egyediséget vélhetünk felfedezni, hiszen kupakjai a gótikus rózsaablakok szent geometriáját hivatottak reprezentálni. Nem árulnak zsákbamacskát, illataik spirituálisak és földöntúliak. Ha van rá affinitásunk és tehetségünk, akkor érezhetjük.
Izgalmas koncepció viszont, hogy e parfümök mindegyike – egy kivételével – fekete felszívócsővel rendelkezik. Az egyetlen fehér felszívócsöves parfüm a Miracula illata, hiszen ez egy annyira káprázatos és fényesen citrusos, ellenben disszonanciára hajló alkotás, mely vakító fehérséget kíván, már a parfüm üzenetében is. Természetesen nem szeretnénk pálcát törni fehér és fekete között, hiszen mindkét árnyalat szakrális töltettel bír. Angela Ciampagna művészi alkotásai pedig egyértelműen a földöntúli és a megfoghatatlan üzenetét képviselik. De ha más értelmezésben vizsgálódunk, egy gótikus templom architektúrájának fizikai törvényszerűségeivel operálva, rájövünk, hogy nincsenek hatalmas, áttört falak és rózsaablakok a fiálétornyok és a fizikai feszültséget a földbe vezető oszlopok nélkül, melyek az égbe nyúló szerkezetet évszázadok óta stabilan tartják.

Az Affinessance Paris és a Francesca Bianchi parfümök különlegessége, hogy porlasztóik szabályos gömb alakúra formálják a kifújt folyadékot, amelyeknek cseppjei kisebb méretűek és így finomabbak, szinte filmréteggel vonják be bőrünket. Mindkét illatház palackjai erőteljes szilázzsal bíró, nehéz illataromákat rejtenek. Kifújáskor érezhetjük is ezt a különleges fizikai jelenséget, ahogyan a felszívócső a mi ujjunk erejével kezdi meg ezt az illatos kölcsönhatást.

A fenntarthatóság jegyében a Floratropia Paris és a Roos&Roos ház The Simples kollekciója is alkalmazta a lecsavarható atomizert, hogy később újratölthető legyen, ezzel is hozzásegítve a világot egy tudatosabb és kevesebb szemetet termelő magatartáshoz.


Természetesen a kézműves niche vonalon tisztában kell lennünk azzal, hogy nem gépek, hanem emberek dolgoznak a parfümök egyedi megjelenésén, sőt a porlasztókon is, ezért egy-egy újabb széria kiadásával a fúvókák tulajdonságai változhatnak.