Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Termékek Menü

MŰVÉSZETI ILLAT-ALKÍMIA A LOUVRE-BAN

A Louvre-ban kiállított alkotások inspiráltak nyolc híres parfümőrt.

Ráth Márton 2019. november 6-i, a Cherry Gardenben megrendezésre kerülő „Impressziók – Vászonra vitt illatok” című kiállításának megnyitóján azt fogja demonstrálni a közönség előtt, miként hatnak festményeire a parfümök komplex illatai. Az illatok vizualizálását bemutató esemény világszinten sem mindennapi kulturális csemegének ígérkezik. A képzőművészet és a parfümök találkozásából születő élmények rendkívül ritkák – hozzánk legközelebb a párizsi Louvre adott otthont egy hasonló kezdeményezésnek, ám ott ennek pont a fordítottja történt, amikor nyolc híres parfümőrt inspiráltak alkotásra az általuk kiválasztott festmények és szobrok.

 

Az évente 10 milliós (naponta 30-40ezer ember) látogatottságú, a XII. században erődnek épült művészeti komplexumot felkeresők 70-80%-a jellemzően a Mona Lisa előtt áll sorba órákat, miközben a galéria eldugottabb részei üresen tátonganak.

Adel Ziane a Louvre külkapcsolati igazgatója és csapata, annak érdekében, hogy új életet leheljen az elhagyatottabb szárnyakba, megkereste az Officine Universelle Buly francia - 1803-ban alapított és 2014-ben újraindított- parfüm brand vezető házaspárját Ramdane Touhamit és feleségét Victorie de Taillac Touhamit, hogy segítsenek megtalálni a közönség és a galéria összekapcsolásának új megoldásait. 

A kollaboráció törekvése, hogy a látáson kívül minél több érzékszervünk bevonásával tegye teljessé a kiállított alkotások élvezetét ezálttal felkeltve az érdeklődést a Louvre kevésbé látogatott termeiben kiállított alkotásokra is. Az alapötlet pillanatok alatt körvonalazódott, nyolc vezető parfümör felkérésével kiválasztanak nyolc műalkotást melyek ihletettsége által készítenek nyolc parfümöt azok illatos szemléltetésére, tehát a vizuális élményhez egy új illatos dimenziót adnak hozzá.

A 35.000 alkotás közül kiválasztott nyolcból két festmény meglepő módon ugyanattól az alkotótól (Jean Auguste Dominique Ingres) származott, de az orrok három márványszobrot is kiválasztottak. Mind a nyolc mű embereket ábrázolt, egyetlen tájkép, vagy csendélet sem volt és mind a nyolc mű főszereplője nő volt. Az orrok teljes alkotói szabadságot kaptak, mindennemű költségvetési korlátozás nélkül, hogy az általuk kidolgozott illatok maximálisan tükrözhessék általuk a művek szubjektív lényegét.

 

Lássuk hát, hogy az egyes művek milyen összetételű parfümök alkotására inspirálták az orrokat

 

Jean Auguste Dominique Ingres – Grande Odalisque (1814)

Domitille Michalon-Bertier (IFF) parfümőr (többek között Viktor&Wolf - Flowerbomb, Paco Rabanne -Invictus Legend és Van Cleef&Arpels - Midnight in Paris alkotója) Jean Auguste Dominique Ingres – Grande Odalisque festményét választotta interpretációja alanyaként. A szultán képzeletbeli ágyasát ábrázoló festmény az érzékiség megtestesítője, az Alien tetralogia lényeit idéző sajátos csavarral, anatómiailag extra bónusz csigolyákat adott a kurtizánnak, valamint a lábait is igen egyedi módon ábrázolja. Ebben az orientális szentélyben, a fényűző drapériák között a selymes bőr puha szaténja a pézsma, a kacéran engedékeny tekintet a rózsaszín bors és egzotikus füstölők segítségével került ábrázolásra, melyhez mandulaillatú vaníliavirág (heliotrope), kardamom és orrisz gyökér illata került hozzáadásra.

 

Jean Auguste Dominique Ingres - La Baigneuse Valpinçon (The Valpinçon Bather)

A második Ingres remekművet Daniela Andrier (Givaudan’s) választotta ki, többek között ő alkotta az Etat Libre d’Orange - I Am Trash / Les Fleurs du Déchet és az Une Amourette Roland Mouret (mindkettő kipróbálható és megvehető a Cherry Gardenben), valamint számos Prada és Bulgari illatot. 

A vászonról leragyogó női bőr, a fürdőzés hangulata és az ágynemű számos gyerekkori emléket indított el Danielaban, amit olfaktorikusan friss narancsvirág és neroli stimuláló robbanásával, pacsulival és némi füstös tömjén díszítéssel jelenített meg alkotásában.

 

Jean-Honoré Fragonard – The Lock (1777)

Fragonard sokat vitatott festménye Delphine Lebeau (IFF) illatos múzsájaként került kiválasztásra mely a XVIII. század szabadosabb időszakából származik, a szeretet és a vágyakozás időtlen témáját feldolgozva. Puha, szelíd, miközben vadul érzéki és magával ragadó is egyben a jelenet, melyben a fénylő sárga ruhát a liliom és az alma illatával emelte ki, miközben a gyümölcs az asztalon is megtalálható. A skarlátvörös bársonydrapéria, mint egy fimom harapás a bőrbe, gesztenye illatát idézi fehér pézsmával karöltve. 

Delphine Lebeau korábban számos Les Parfums de Rosine parfüm alkotója, de számos Fendi és Faberlic parfüm is az ő kezei közül került ki.

 

Thomas Gainsborough – Conversation in a Park (c.1740)

Gainsborough idillikus tájba helyezett udvarias flörtölést ábrázoló festménye ihlette meg Dorothée Piot, aki számos izgalmas parfüm szülőanyja, így említhetjük a Cherry Gardenben is kipróbálható és megvásárolható Gustave Eiffel Porto Vintage-ét, valamint a Nagymező utcai rendezvényéről elhíresült Hayari Parfums – Goldy-ja és Le Paradis de L'Homme-ja, de az Olfactive Studio – Chambre Noir-ját is ő alkotta, ami szintén a vizualitás és az illatok közös dimenzióit vizsgálta. 

A parfümört azonnal megragadta a festmény karaktereinek gyengédsége, a hölgy gyönyörűséges taft ruhájának friss rózsaszirmokat idéző színe, gyönyörű orcája, ami szinte követelte a pézsma használatát, nem is beszélve a háttér inspirálóan zöld frissességéről. Így került a parfümös üvegbe egy hatalmas rózsacsokor illata, friss bergamottal és a bors hűvös fűszerességével árnyalva, moha, vanília és természetesen pézsma.

 

Georges de La Tour - Saint Joseph the Carpenter (c 1642)

Sidonie Lancesseur mondhatja magáénak talán a legizgalmasabb festményválasztást, akit magával ragadott a kép kontrasztos fényjátéka, megigézte az ács aggódó, és a gyermek ártatlan tekintete. Georges de La Tour alkotása Szent Józsefet mint ácsot és Jézust fiatalabb fiúként mutatja be amint éppen jövőbeli keresztjét készíti. Gyengédség, szenvedély és az áldozat szerepére való felkészülés jelenete egy szál gyertya, szinte stroboszkopikus éles és átható lángjánál. Az elkészült parfüm fás akkordja tökéletesen prezentálja a chiaroscurot, vagy franciásan a clair obscurt, a sötét árnyékok és a világos, esetleg ragyogó foltok együttes alkalmazásából adódó drámai hatást, melynek legnagyobb mestere talán Leonardo da Vinci és Caravaggio volt. A rendkívül mélyen rezonáló cédrust egyik pillanatról a másikra borítja fénybe a verbéna és a friss bergamott, a bogyós gyümölcsök freccsenő zamatossága a narancsvirággal játszadozva és a vetíver, melyhez az alapokat a keserű mandula, a tömjén és az ámbra adja. Az aranyszínű narancsvirág a tömjénnel lángragyúl a borostyán-éjszakában, vetiverrel és cédrussal zümmögve, az isteni aura megvilágítja a beavatottak szívét és kiszűri a setétséget. 

Sidonie Lancasseur a Cherry Gardenben is nagy becsben tartott parfümőr, hisszen nálunk 7 alkotása is megtalálható. Gustave Eiffeltől a Bois de Panama, a Lotus de Hanoi, a New York Liberty és a Rose de Paris, valamint a Hayari Parfumstől a Broderie, az Only for Her és a Rose Chic, de hogy ne tünjünk önzőnek, megemlíthetjük a Jul et Mad-től a Nin Shart, a Frapin 1270-et és számos By Kiliant is.

 

Venus de Milo – Méloszi Vénusz

Jean-Christophe Hérault (IFF) parfümör számára a Miloi Venus a legkarakteresebb női szobor, amit a jázmin, a tubarózsa, a mandarin és a gardénia szinte mérgezőnek tűnő illatával próbált olfaktorikusan átértelmezni, amit nerolival igyekezett kissé hűsíteni, fás-ámbrás alapokra helyezve a kész művét. Az egyik leghíresebb ókori szobor Aphroditét ábrázolja, akit a rómaiak Vénusszal azonosítottak. 1820-ban találták az égei-tengeri Mílosz szigetén (latinul Milo), 2 méter magas, paroszi márványból készült a szobor és ruhátlan felsőtesttel, alsótestén köpenybe burkolva ábrázolja az istennőt.

Jean-Christophe Herault orrának köszönhetjük a Balenciaga Florabotanicaját, a Comme des Garcons Amazingreenjét és számos Mugler alkotást.

 

The Winged Victory of Samothrace - Szamothrakéi Niké

A Szamothrakéi Niké egy 2,5 m magas ókori görög márványszobor, a rodoszi iskola egyik remekműve, melyet egy győztes tengeri csata emlékére alkottak a győzelem istennőjét Nikét ábrázolva, amint egy hajó orrára száll éppen alá. Aliénor Massenet (Symrise) parfümör nem véletlenül választotta illatos transzformációjának alanyául ezt a fej és karok nélküli szobrot, mely így is döbbenetes energiát sugároz és kivétel nélkül mindenki figyelmét azonnal magához vonzza aki a közelébe kerül. Az ikonikus szobrot több száz darabból rakták össze, így az illat is egy kirakós játékként működik Aliénor folyékony alkotásában, mediterrán virágok, rózsa, jázmin és magnólia illata lebeg egy ózondus akkordban, melyet a mirrha gyantájának balzsamos hője melegít fel és tesz enyhén minerálissá. 

A szobor fontos szerepet játszik Beyoncé és Jay-Z APES**T - THE CARTERS videójában, ami közel 200milliós megtekintéssel bír, érdemes megtekinteni.

Aliénornak köszönhetjük a Floraïku varázslatos illatait, de a Memo Paris számára is 21 illatot alkotott, köztük a legújabb Winter Palace-t is.

 

Lorenzo Bartolini - Nymph With the Scorpion (Ninfa dello scorpione) (1837)

Annick Ménardo-ról elég, ha ennyit mondunk, hogy Boucheron – Jaipur Homme, vagy Bulgari – Black, Jean Paul Gaultier – Kokorico, de neki köszönhetünk 12 Lolita Lempickát is, nem is beszélve a 2019-es Amouage – Portrayal womenről. A skorpió által megharapott nimfa szobra tejfehér márványból készült, melyet Ménardo csábító vaníliavirág (heliotrope) édesen vaniliás-tejes illatával értelmezett újra, csipet jázminnal ámbrával és pézsmával fűszerezve. 

A nyolc művészi ihletettségű illat alkoholmentes, olajos alapú, gyertya, szappan és illatos képeslap formájában, 2020 januárjáig lehet megvásárolni a Louvre közeli boltban és a Officine Universelle Buly üzletében online is. 

A festészet, akárcsak az illatkészítés, érzelmi folyamat, mely lehet izgalmas és gyötrelmes, attól függően, hogy teljes kétségbeeséshez vagy teljes lelkesedéshez vezet.

KLZ

Tartalomhoz tartozó címkék: művészet
blog comments powered by Disqus