Weboldalunk sütiket (cookie) használ működése folyamán, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassa Önnek. A sütik használatát bármikor letilthatja! Bővebb információkat erről Adatkezelési tájékoztatónkban olvashat.

Elfogadom
Termékek Menü

A parfümszóró mibenléte a posztmodern korában

Miért lehet fontos egy parfüm permetezője? 
 
Mert mennél tovább és mennél plasztikusabban szeretnénk magunkon érezni kedvenc illatarománkat. Szó se róla, hogy egy igazán jó permetezővel parfümünk sokkal nagyobb bőrfelületet képes lefedni, és párolgás szempontjából is eredményesebben lép bőrkémiánkkal kölcsönhatásba.
Sokan felfedezték már, hogy egy jó parfümszóróval az illat sokkalta hatékonyabban muzsikál bőrünkön. Van, aki a parfümszóró által „kilélegzett” felhő esztétikáját, finomságát, formáját és annak hatékonyságát vizsgálja, de van olyan, aki kőkemény számolásokat végez, hogy mennyi parfümje fogy 1-1 spriccentéssel. Sőt mi több manapság a láthatatlan felszívócső és a látványos permetfelhő, ami borzolja a kedélyeket. De a klasszikus tömlőpumpás parfümök is egy hajdan volt, szép világ emlékezetét élesztik fel bennünk.


De hogyan is jött létre ez a mára már nélkülözhetetlen találmány?
 
Ha egészen az elejéről szeretnénk indulni, akkor elsőként Giovanni Venturi (1746-1822) olasz fizikust kell megemlítenünk, aki a permetezőben megfigyelhető fizikai hatást a Bernoulli-törvény egy speciális eseteként írta le. Minden ezután készült porlasztókészüléket ennek mintájára gyártottak.
 
                                       
 
 
Az első megvalósítást egy amerikai fül-orr-gégésznek tulajdonítják, aki 1887-ben feltalálta a „porlasztó” nevű eszközt folyadék permetezésére. Dr. Allen De Vilbiss egy páciensén alkalmazta, akinek az orr és a torok nyálkahártyáját kellett átöblítenie.  A gyógyszeres betegek körében egy kényelmes adagolót találtak ki, amelynek egyik oldalán egy fúvókában végződő hosszú cső, a másikon egy körte alakú gumitömlő található. Egy másik cső pedig a szükséges gyógyszert tartalmazó edényből merített.
A gumikörte pumpálásával a légáram átszáguld a csövön, magával rántva a folyadékot a tartályból, és a fúvókában lévő folyadékot aeroszollá permetezi.  Az eszköz az orvosi háztartásban megtalálható eszközökből készült.  A spanyolnáthajárvány idején a De Vilbiss porlasztókat helyi érzéstelenítésre (kokainoldat és ezüst-nitrát oldat) használták.
 
Egy évvel a feltalálást követően 1888-ban dr. Allen De Vilbiss szabadalmaztatta készülékét, és megnyitotta saját DeVilbiss Manufacturing Company gyárát Toledóban, Ohio államban. Idővel permetezőkészülékei nagyon népszerűvé váltak az amerikai orvosok körében.
1905-ben fia, Thomas csatlakozott a cégéhez, és rávette apját, hogy más területeken is vezesse be az eszköz használatát. Kezdetnek az illatszeriparban. Itt a fő különbség Allen első orvosi mintáihoz képest az volt, hogy nem permetezett minden irányba, hanem csupán egy irányba, egyenesen előre.
 
A permetezővel rendelkező parfümökről azt mondták ebben az időben: „Olyan figyelmesség, amivel csak a nagyszerű parfümök rendelkeznek”.
 
 
Az első világháború után a DeVilbiss parfümpermetezők  atomizerek és illatosítók gyártása megnőtt – köszönhetően az USA-ból, Csehországból, Franciaországból, Nagy-Britanniából származó gyönyörű parfümös üvegpalackoknak és a japán porcelánoknak, melyekre a permetező készülékeket szerelték. 
 
 
Ezen exkluzív bohém üvegpalackok ma már a gyűjtők áhított tárgyai. 1926-ra a gyár elképesztő bevételre tett szert. Az illatpermetezőkön kívül más szépségipari termékeket is gyártottak ott. 
 
De mi volt a permetezők előtt? Rossz belegondolni…
 
 
A 19. század közepéig szinte minden parfümöt permetezési lehetőség nélkül gyártottak.  Az emberek vászonszalvétákat (törölközőket) kölnivel megnedvesítettek és a bőrükhöz dörzsölték azokat, vagy ennek hiányában egyszerűen a tenyerükkel, ujjukkal kenték az illatokat magukra. A parfümkiegészítőknél egy üvegpálca volt a dugóhoz erősítve, amellyel elegánsabban lehetett a parfümcseppeket kinyerni.
Azóta e szerkezet nélkülözhetetlenné vált a kereskedelmi üvegek és palackok esetében. 
 
 
Sajnos a nagy gazdasági világválság a De Vilbiss céget sem kímélte, de a céget megmentették az autók, repülőgépek és hajók gyári gyártásához használt festékszórók és kompresszorok.
 
De van egy európai történet is, a francia Marcel Franck permetezőcégéről!
Marcel Franck cége szerencsésebb volt, mivel a világ divat- és illatszerfővárosában született.  Vállalkozása kézműves műhelyből indult egy lakásban, és a luxusparfümökkel karöltve rohamosan fejlődött. A Leopold Frank által 1882-ben alapított vállalat hozzájárult a porlasztók miniatürizálásához. Az első Marcel Franck utazási permetezőt 1912-ben gyártották és szabadalmaztatták.
 
Számos olyan eszköz is létezik, amely illatosított folyadékból aeroszolt állít elő.  Szlovéniában például büszkék Peter Florjančičra (a porlasztót ő találta fel 1950-ben), Franciaországban pedig Jean Anthelme Brillat-Savarin gasztronómust tisztelik, aki 1826-ban az „Ízlés fiziológiája” című könyvében említette az ötletet.  
 
A Journal des Demoiselles még 1875-ben írt a beltéri levegő és ruhák illatosítására használt Guerlain permetezőkről – a legdivatosabb illatként a verbénát, a citromot és a portugál vizet említették. 
Ismeretes, hogy az 1878-as párizsi világkiállításon több ismert parfümmárka – Guerlain, Lubin, Molinard stb. – először mutatta be illatát körtepermetezős palackokban. Ugyanazon a kiállításon, amelyen Thomas Edison bemutatta fonográfját, Pavel Jablocskov az első villanykörtét… stb.
 
A huszadik század során a feltalálók a permetező kialakításának változtatásával próbálták kompaktabbá és kényelmesebbé tenni a permetezőt.
Végül megjelentek az úgynevezett izo spray permetek, melyek olyanok, mint amilyennek ma ismerjük őket. 
 
Nézzük, nálunk milyen különleges permetezőjű parfümök kaphatóak!
 
 
A Plume Impression francia ház diszkrét különlegessége nem csupán az ellipszis alakú, hatékony illatfelhőjében van, hanem a különleges technológiával előállított „láthatatlan” felszívócsőben, melynek segítségével a parfüm folyékony anyagát szívja fel. Ez egy annyira egyedülálló technológiával készült, melyhez hasonló példát nem is tudunk többet felmutatni üzletünkben! Miért is izgalmas, hogy nem látható a cső? Gondoljunk a Plume Impression ház romantikus, föld felett járó történeteire, melyeket illatokban kísérelnek meg bemutatni! Egy szerelem által elragadtatott illatnak nem szükséges láttatnia olyan profán dolgokat, mint a parfümszóró működési elve. Elég csak a pumpa és a kegyelmi állapotba repítő aromafelhő.
 

Gyakran megütköznek ezen a barokkos, aranyfüstös dekadencián, mely az Atelier des Ors ház védjegye lett. Az atomizernek különlegesen ellenállónak kell lennie, hiszen minden egyes fújással a lében található aranyfóliákat megtörve, a parfümmel együtt kell a levegőbe juttatnia. 
Hogy jobban értsük az Atelier des Ors ház aranyimádatát, tudnunk kell, mennyire fontos, nemzeti hagyomány számukra az aranyművesség! Gondoljunk az ékszerkészítés vagy akár a barokk aranyfüstös belsőépítészeti divat hagyományaira! Az Atelier des Ors egy,  a szecesszióban úgynevezett „Gesammkunstwerk” , azaz közös művészeti munka, mely jelen esetben a parfüm, a francia aranyművesség, képzőművészet, fotó és irodalom. Egy művészileg rendkívül nyitott alkotóházról van szó.
 
 
Az Angela Ciampagna ház parfümjei esetében már küllemükben is rendkívüli egyediséget vélhetünk felfedezni, hiszen kupakjai a gótikus rózsaablakok szent geometriáját hivatottak reprezentálni. Nem árulnak zsákbamacskát, illataik spirituálisak és földöntúliak. Ha van rá affinitásunk és tehetségünk, akkor érezhetjük. 
Izgalmas koncepció viszont, hogy e parfümök mindegyike – egy kivételével – fekete felszívócsővel rendelkezik. Az egyetlen fehér felszívócsöves parfüm a Miracula illata, hiszen ez egy annyira káprázatos és fényesen citrusos, ellenben disszonanciára hajló alkotás, mely vakító fehérséget kíván, már a parfüm üzenetében is. Természetesen nem szeretnénk pálcát törni fehér és fekete között, hiszen mindkét árnyalat szakrális töltettel bír. Angela Ciampagna művészi alkotásai pedig egyértelműen a földöntúli és a megfoghatatlan üzenetét képviselik. De ha más értelmezésben vizsgálódunk, egy gótikus templom architektúrájának fizikai törvényszerűségeivel operálva, rájövünk, hogy nincsenek hatalmas, áttört falak és rózsaablakok a fiálétornyok és a fizikai feszültséget a földbe vezető oszlopok nélkül, melyek az égbe nyúló szerkezetet évszázadok óta stabilan tartják.
 
 
Az Affinessance Paris és a Francesca Bianchi parfümök különlegessége, hogy porlasztóik szabályos gömb alakúra formálják a kifújt folyadékot, amelyeknek cseppjei kisebb méretűek és így finomabbak, szinte filmréteggel vonják be bőrünket. Mindkét illatház palackjai erőteljes szilázzsal bíró, nehéz illataromákat rejtenek. Kifújáskor érezhetjük is ezt a különleges fizikai jelenséget, ahogyan a felszívócső a mi ujjunk erejével kezdi meg ezt az illatos kölcsönhatást.
 
 
A fenntarthatóság jegyében a Floratropia Paris és a Roos&Roos ház The Simples kollekciója is alkalmazta a lecsavarható atomizert, hogy később újratölthető legyen, ezzel is hozzásegítve a világot egy tudatosabb és kevesebb szemetet termelő magatartáshoz.
 
 
Természetesen a kézműves niche vonalon tisztában kell lennünk azzal, hogy nem gépek, hanem emberek dolgoznak a parfümök egyedi megjelenésén, sőt a porlasztókon is, ezért egy-egy újabb széria kiadásával a fúvókák tulajdonságai változhatnak. 

 
blog comments powered by Disqus